سيگنال‌‌هاي  بيت‌كوين  براي  رسيدن   به  ۷۰  هزار دلار 
سرمايه‌گذاران خرد با روندي كند به افزايش دارايي‌هاي خود پرداخته‌اند

سيگنال‌‌هاي بيت‌كوين براي رسيدن به ۷۰ هزار دلار 

۱۴۰۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۴۵:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۴۲۵۳

تغييرات محسوس در رفتار سرمايه‌گذاران خرد و نهادي در ماه‌هاي اخير، ممكن است سيگنالي براي عبور بيت‌كوين از مقاومت 70.000 دلاري باشد. گزارش جديد كريپتو كوانت حاكي از آن است كه سرمايه‌گذاران خرد با روندي كند به افزايش دارايي‌هاي خود پرداخته‌اند، در حالي كه نهادهاي بزرگ با سرعت بالاتري در حال خريد بيت‌كوين هستند.

تغييرات محسوس در رفتار سرمايه‌گذاران خرد و نهادي در ماه‌هاي اخير، ممكن است سيگنالي براي عبور بيت‌كوين از مقاومت 70.000 دلاري باشد. گزارش جديد كريپتو كوانت حاكي از آن است كه سرمايه‌گذاران خرد با روندي كند به افزايش دارايي‌هاي خود پرداخته‌اند، در حالي كه نهادهاي بزرگ با سرعت بالاتري در حال خريد بيت‌كوين هستند. بر اساس اين گزارش، سرمايه‌گذاران خرد طي ۳۰ روز اخير تنها 1.000 بيت‌كوين به دارايي‌هاي خود افزوده‌اند، اما از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، سرمايه‌گذاران نهادي حدود 173.000 بيت‌كوين به موجودي خود اضافه كرده‌اند.

 گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران خرد همچنان از اوج قيمت‌هاي قبلي بازار فاصله دارند و دارايي‌هاي اين گروه از ماه ژوئيه (تير ۱۴۰۳) تاكنون تنها 18.000 بيت‌كوين افزايش يافته است. در حال حاضر سرمايه‌گذاران خرد حدود ۱.۷۵۳ ميليون بيت‌كوين در اختيار دارند كه كمتر از ركورد ۱.۷۶۵ ميليون بيت‌كوين در پايان سال ۲۰۲۳ است. يكي از نشانه‌هاي كاهش فعاليت سرمايه‌گذاران خرد، افت فعاليت انتقال بيت‌كوين آنها به صرافي‌ها است. طبق داده‌هاي كريپتو كوانت، انتقال بيت‌كوين توسط اين گروه به حدود ۱,۴۰۰ بيت‌كوين در سال ۲۰۲۴ كاهش يافته است كه نسبت به سال‌هاي قبل يك روند نزولي را نشان مي‌دهد. اين كاهش در حالي رخ داده كه فعاليت انتقال پايين سرمايه‌گذاران خرد در گذشته نشانه‌اي از رشد قيمت‌ها بوده است. به همين دليل، برخي تحليلگران معتقدند كه كاهش كنوني مي‌تواند سيگنالي مثبت براي افزايش احتمالي قيمت بيت‌كوين باشد.

 

افزايش سرمايه‌گذاري خالص  و رشد اشتياق به بيت‌كوين

در مقابل، ورود خالص سرمايه به بيت‌كوين نشان‌دهنده افزايش اعتماد و علاقه به اين دارايي ديجيتال است. بر اساس داده‌هاي گلس‌نود (Glassnode)، جريان خالص سرمايه به بيت‌كوين در ۳۰ روز گذشته ۳.۳ درصد افزايش يافته و به سطح قابل توجه ۲۱.۸ ميليارد دلار رسيده است. اين رقم بالاترين سطح از ماه ژوئيه تاكنون محسوب مي‌شود و افزايش آن به رشد شاخص سرمايه تحقق‌يافته بيت‌كوين به ركورد تاريخي ۶۴۶ ميليارد دلار منجر شده است. افزايش نقدينگي در بازار و ورود سرمايه‌هاي جديد به بيت‌كوين نشانه‌اي از افزايش اعتماد به اين دارايي در ميان سرمايه‌گذاران است و اميد به يك صعود قيمتي را تقويت مي‌كند.

 

روند صعودي قيمت بيت‌كوين  و چشم‌انداز رشد بازار

گلس‌نود در گزارش ديگري اشاره كرده است كه بيت‌كوين به سمت سطح قيمتي 69.000 دلار در حال حركت است كه فاصله كمي با ركورد تاريخي ۷۳,۰۰۰ دلار دارد. تحليل تكنيكال اين پلتفرم نشان مي‌دهد كه قيمت بيت‌كوين در هفته‌هاي اخير چندين سطح مقاومت را شكسته است. اين اتفاق معمولاً به عنوان نشانه‌اي از آغاز يك روند صعودي قوي در بازار در نظر گرفته مي‌شود.

 

افزايش علاقه سرمايه‌گذاران خرد به بيت‌كوين

در كنار افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي نهادي، علاقه سرمايه‌گذاران خرد نيز اخيراً به بيت‌كوين افزايش يافته است. بر اساس گزارشي از رسانه IC News، فعاليت‌هاي درون‌زنجيره‌اي سرمايه‌گذاران خرد در ماه اكتبر رشد كرده و به سطحي نزديك به پيش از ركورد تاريخي بيت‌كوين در مارس رسيده است. اين افزايش علاقه نشان‌دهنده ورود بيشتر اين گروه به بازار و افزايش تقاضا در اين بخش از بازار است. در مجموع، در حالي كه سرمايه‌گذاران خرد بيت‌كوين همچنان با سرعت كمتري نسبت به سرمايه‌گذاران نهادي به بازار ورود مي‌كنند، نشانه‌هايي از بازگشت اين گروه به بازار مشاهده مي‌شود. افزايش ورود خالص سرمايه و رشد قيمت، به همراه افزايش علاقه سرمايه‌گذاران خرد، همگي نشانه‌هايي هستند كه مي‌توانند به يك روند صعودي در آينده منجر شوند. تحليلگران با توجه به اين تحولات، اميدوارند كه قيمت بيت‌كوين بتواند در ماه‌هاي آينده به سطوح جديدي از رشد دست يابد و مجدداً ركوردهاي تاريخي خود را تجربه كند. يك تصميم‌گيري سرنوشت‌ساز در دنياي ارزهاي ديجيتال در راه است. غول نرم‌افزاري و فناوري جهان، شركت مايكروسافت (Microsoft)، در آستانه يك انتخاب تاريخي قرار گرفته و بايد درباره ورود به دنياي بيت‌كوين تصميم بگيرد. در جلسه سالانه سهامداران اين شركت كه قرار است در تاريخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر ماه) برگزار شود، پيشنهادي براي راي‌گيري در خصوص سرمايه‌گذاري در بزرگ‌ترين ارز ديجيتال جهان مطرح خواهد شد؛ پيشنهادي كه نتيجه آن مي‌تواند مسير آينده صنعت ارزهاي ديجيتال را تغيير دهد.

 

پيشنهاد خريد بيت‌كوين توسط مايكروسافت

در يك رويداد غيرمنتظره، جزييات اطلاعات ارايه شده از سوي شركت مايكروسافت به كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده امريكا (SEC) نشان مي‌دهد كه اين غول فناوري قرار است كه در جلسه سالانه سهامداران خود، به ارزيابي سرمايه‌گذاري در بيت‌كوين بپردازد و در اين خصوص رأي‌گيري انجام شود. به گزارش كوين دسك (Coindesk)، مركز ملي تحقيقات سياست عمومي (National Center for Public Policy Research)، كه يك انديشكده محافظه‌كار است، پيشنهادي براي ارزيابي سرمايه‌گذاري در بيت‌كوين براي جلسه روز ۱۰ دسامبر به سهامداران شركت مايكروسافت ارايه كرده است. اين انديشكده معتقد است كه بيت‌كوين بهترين، يا حداقل يكي از بهترين ابزارها براي محافظت از سرمايه در برابر تورم است و پيشنهاد مي‌كند كه شركت‌ها حداقل ۱ درصد از دارايي‌هاي خود را به اين ارز ديجيتال اختصاص دهند. به گزارش بيت‌كوينيست (Bitcoinist) هيات‌مديره مايكروسافت در واكنش به اين پيشنهاد، از سهامداران خواسته تا عليه آن رأي دهند. آنها استدلال مي‌كنند كه تيم خدمات سرمايه‌گذاري و خزانه‌داري جهاني شركت، پيش از اين نيز گزينه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري، از جمله بيت‌كوين و ساير ارزهاي ديجيتال را بررسي كرده و همچنان روندها و تحولات مربوط به اين حوزه را زيرنظر دارد. هيات‌مديره مايكروسافت در مخالفت خود با اين پيشنهاد، به‌طور خاص به نوسانات قيمتي به عنوان يك عامل مهم در ارزيابي ارزهاي ديجيتال براي استفاده در خزانه شركتي اشاره كرده است. اين شركت تأكيد دارد كه براي تضمين نقدينگي و تأمين مالي عملياتي، به سرمايه‌گذاري‌هاي باثبات و قابل پيش‌بيني نياز دارد و به‌نظر مي‌رسد بيت‌كوين از نظر آنها واجد چنين شرايطي نيست. به گزارش كوين تلگراف با اين حال، ريد هافمن بنيان‌گذار لينكدين و عضو هيات‌مديره مايكروسافت، ديدگاه مثبتي نسبت به بيت‌كوين دارد. او كه از سرمايه‌گذاران اوليه زاپو (Xapo)، يكي از ارايه‌دهندگان خدمات متولي بيت‌كوين است، اين ارز ديجيتال را به عنوان منبع ذخيره ارز ديجيتال مي‌شناسد و معتقد است كه بيت‌كوين در حال تغيير شكل آينده سيستم‌هاي مالي است.  نكته مهم در مورد اين رأي‌گيري اين است كه معمولاً رأي سهامداران در مورد پيشنهادهاي ويژه‌اي مانند اين مورد، الزام‌آور نيست و بيشتر صرفاً نشان‌دهنده ديدگاه آنها نسبت به مساله طرح شده است. با اين حال، اگر اين پيشنهاد حمايت قابل توجهي از سوي سهامداران جذب كند، مي‌تواند فشار قابل توجهي براي اقدامات بعدي بر شركت و هيات‌مديره آن وارد كند. بر اساس آخرين اطلاعات موجود، ساختار سهامداري مايكروسافت به اين صورت است كه سرمايه‌گذاران نهادي ۴۳.۱۳ درصد، شركت‌هاي عمومي و سرمايه‌گذاران فردي ۵۶.۸۴ درصد و افراد درون‌سازماني تنها ۰.۰۴ درصد سهام را در اختيار دارند. با اين حال، سه سهامدار اصلي مايكروسافت، بي‌ترديد نقش بسيار مهمي در نتيجه اين رأي‌گيري خواهند داشت: شركت ونگارد (Vanguard) كه با مالكيت ۹.۰۹ درصد از سهام مايكروسافت، موضع منفي نسبت به بيت‌كوين دارد. شركت بلك‌راك (BlackRock) با در اختيارداشتن ۷.۴۵ درصد از سهام شركت، حامي بيت‌كوين است و از ابتداي سال جاري، صندوق قابل معامله بورسي (ETF) بيت‌كوين را به مشتريان امريكايي خود ارايه مي‌دهد.

 

تأثير خريد احتمالي مايكروسافت بر بازار بيت‌كوين

شرايط كنوني بازار بيت‌كوين نشان مي‌دهد كه بيش از ۸۰ درصد از كل بيت‌كوين‌هاي موجود در ۶ ماه گذشته هيچ جابه‌جايي و حركتي نداشته‌اند. همچنين موجودي بيت‌كوين در صرافي‌ها به پايين‌ترين سطح ۴ سال اخير رسيده است. اين وضعيت مي‌تواند در صورت ورود يك خريدار بزرگ مانند مايكروسافت، منجر به شوك عرضه در بازار شود. در صورت رخ دادن چنين سناريويي مي‌توان انتظار افزايش بيش از پيش قيمت بيت‌كوين را داشت. بر اساس گزارش مالي سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، مايكروسافت ۷۶ ميليارد دلار پول نقد و معادل آن را در اختيار دارد. حتي اگر اين شركت تنها ۱۰ درصد از اين مبلغ را به بيت‌كوين اختصاص دهد، سرمايه‌گذاري ۷.۶ ميليارد دلاري، رقم بسيار قابل توجهي خواهد بود و اين شركت به يكي از دارندگان بزرگ ارز ديجيتال برتر بازار تبديل مي‌شود. با قيمت متوسط ۷۳,۰۰۰ دلار براي هر بيت‌كوين، اين مبلغ معادل ۱۰۴,۱۰۹ واحد بيت‌كوين خواهد بود كه تقريباً يازده برابر دارايي‌هاي شركت تسلا (Tesla) با ۹,۷۲۰ بيت‌كوين است. اگرچه پيشنهاد سرمايه‌گذاري مايكروسافت در بيت‌كوين با مخالفت هيات‌مديره و برخي سهامداران كليدي مواجه شده، اما طرح اين موضوع نشان‌دهنده افزايش توجه شركت‌هاي بزرگ و سرمايه‌گذاران نهادي به بيت‌كوين است. حتي اگر اين پيشنهاد تصويب نشود، مي‌تواند راه را براي بحث‌هاي بيشتر در مورد نقش ارزهاي ديجيتال در استراتژي‌هاي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بزرگ هموار كند.